Merkenrecht

Het merkenrecht beschermt uw bedrijfsnaam, de naam van uw producten en uw logo. Bekende voorbeelden van merken zijn Tony’s Chocolonely, Dopper, Triodos Bank, MUD Jeans, B Corp en Netflix.

Wat uniek is aan het merkenrecht, is dat het oneindig kan blijven voortbestaan. Anders dan een octrooi, auteursrechten, modelrechten of diverse andere intellectuele eigendomsrechten kan een merk onbeperkt worden verlengd. Dit kan dan ook een interessante investering voor uw onderneming zijn. Met een ingeschreven merk wordt namelijk een exclusief recht verkregen op het gebruik van een merk, en dat vertegenwoordigt een bepaalde waarde. De mogelijkheid bestaat om een merk in de Benelux, in heel Europa of internationaal in te schrijven.

Merkregistratie

Voor bescherming op basis van het merkenrecht is registratie in principe een vereiste. Aan ieder product of iedere dienst is een naam of logo te koppelen die je als merk kan registreren. Je hebt merken voor zowel producten als voor diensten. Beschrijvende aanduidingen kunnen geen merk zijn (zoals ‘de rode appel’ voor het product appels of ‘de fietsenspecialist’ voor de diensten van een fietsenmaker), en je moet rekening houden met de al bestaande rechten van anderen.

Veel bedrijven denken dat merkbescherming alleen ziet op een naam of een logo, maar er zijn heel veel verschillende opties denkbaar. Zo zijn bijvoorbeeld het blauwe voorwiel van Swapfiets, Nike’s slagzin ‘Just do it’, het klankmerk van CoolBlue (het welbekende fluit-deuntje) en diverse bijzondere verpakkingen (denk aan het Coca-Cola flesje of het Red Bull blikje) als merk geregistreerd.

Bij BVDV kunnen wij uw merk registreren en vervolgens ook blijven beschermen door te handhaven als dat nodig is. Wij denken graag met u mee over wat in juridisch opzicht een sterk merk is, en dat kan wezenlijk verschillen van wat een reclame- en marketingbureau als een sterk merk ziet.

Merkbescherming

Als iemand anders een merk gebruikt of wil gaan gebruiken dat te veel lijkt op het merk van uw onderneming, dan kan BVDV u helpen om daar tegen op te treden.

De inschrijving van nieuw een merk blokkeren? Dat kan als er sprake is van verwarringsgevaar. Het is mogelijk om al vóór de definitieve inschrijving van dat merk actie te ondernemen. Voordat het merk van uw concurrent definitief is ingeschreven, kan daar schriftelijk tegen worden geprotesteerd om inschrijving van het nieuwe merk te voorkomen. Dit heet ‘oppositie’. Groot voordeel van oppositie is dus dat in een vroeg stadium kan worden beslist of een beoogd merk wel of niet in strijd is met oudere (merken)rechten van een ander.

Maar ook als een jonger merk al wel is ingeschreven, is het mogelijk om actie te ondernemen. Daarbij moet meestal gekeken worden of sprake is van verwarringsgevaar tussen het oudere en het jongere merk. Stemmen de merken auditief, begripsmatig en visueel te veel overeen? Dan kan, desnoods via de rechter, voorkomen worden dat het jongere merk nog langer wordt gebruikt.

Is er een concurrente die een merk gebruikt dat te veel lijkt op dat van u? Wij kunnen u helpen om in kaart te brengen op welke manier daar het beste actie tegen kan worden ondernomen.

Vragen over het merkenrecht? Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.